30.7 C
Kuala Lumpur
spot_img

MATAWANG KRIPTO HARAM -MAJLIS FATWA

Date:

Share:

Majelis Ulama Indonesia (MUI) hari ini melalui Forum Ijtima Ulama mengumumkan fatwa mengharamkan penggunaan wata wang kripto.

Dalam laporan detik.com, pengumuman tersebut diumumkan Ketua Fatwa MUI Asrorun Niam Soleh di Jakarta dengan menjelaskan mata wang tersebut mengandungi unsur penipuan.

“Penggunaan kripto sebagai mata wang hukumnya haram,” katanya seperti dilaporkan.
“Kripto sebagai komoditi atau aset digital tidak sah dijual beli kerana mengandungi gharar, dharar, qimar, dan tidak memenuhi syarat sil’ah secara syarie.”

Gharar (penipuan), dharar (mudarat), qimar (perjudian) yang disebut oleh Asrorun itu adalah beberapa unsur yang menjadi alasan fatwa pengharaman mata wang kripto oleh MUI tersebut.

Menurut Asrorun syarat sesuatu mata wang itu boleh diterima dalam Islam dan diharuskan penggunaannya memerlukan beberapa syarat yang antara lain mesti wujud secara nyata (fizikal) dan memiliki nilai (sil’ah).


“Selain itu, syarat lainnya adalah jumlahnya harus diketahui secara pasti, mempunyai hak pemilikan, dan boleh diserahkan kepada pembeli,” katanya.

Selain mengharamkan, MUI mengatakan mata wang kripto sebagai komoditi atau aset digital tidak sah dijual beli.

Bagaimanapun, katanya, wang kripto sebagai komoditi atau aset dengan pematuhan beberapa syarat, dibenarkan atau sah untuk dijual beli.

“Mata wang kripto sebagai komoditi atau aset yang memenuhi syarat sebagai sil’ah dan memiliki nilai serta memiliki manfaat yang jelas, sah untuk dijualbeli,” katanya.

Asrorun berkata anggota Forum Ijtima MUI juga turut membahaskan fiqah kontemporari.

Menurutnya, ketika berdepan pasca pandemik muncul pelbagai permasalahan baru di tengah masyarakat yang menggunakan bersifat digital.

“Jadi, kita sudah ada pernikahan online, pinjaman online, dan kripto.

“Jadi aset kripto sebagai salah satu instrumen kewangan berdasarkan digital ini juga hal yang baru dibahas, didalami dan ditetapkan sebagai panduan di dalam praktik kehidupan bermasyarakat,” katanya.
SUMBER : MALAYSIA NOW

Langgan Majalah Forex Malaysia

━ more like this

Japan’s Yamagiwa: GDP shows economy in moderate pick-up

Japan’s Economy Minister Daishiro Yamagiwa expressed his take on the economic expansion seen in the second quarter of this year.Key quotesGDP shows economy in moderate...

Era penggunaan kad kredit sudah berakhir

Ketua Bank Pusat Brazil,Roberto Campos Neto pada hari Jumaat berkata beliau percaya kad kredit tidak lagi wujud tidak lama lagi berikutan pertumbuhan sistem kewangan...

Malaysia tidak lagi dalam krisis: Gabenor BNM

Ekonomi Malaysia menyerap kesan kenaikan kadar dasar semalaman (OPR) dengan baik, dan amat jelas negara ini tidak lagi berada dalam krisis, kata Gabenor Bank...

Former Sri Lanka president Gotabaya Rajapaksa turns up in Thailand after Singapore visa expires

The former Sri Lankan president Gotabaya Rajapaksa, who fled overseas to escape protests against his government, arrived in Thailand on Thursday night on a...

Penduduk Malaysia dijangka meningkat 45 Juta pada 2050,beri cabaran dalam isu sekuriti makanan

Penduduk Malaysia diunjurkan meningkat kepada lebih 45 juta menjelang 2050 sekali gus akan meningkatkan permintaan dan penggunaan terhadap makanan dan menimbulkan pelbagai cabaran termasuk...
spot_img

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here