fbpx
26.6 C
Kuala Lumpur
May 12, 2021
Editor's Picks Main MENARIK HARI INI! Sentimen Strategi

XRP MEROKET ;SEJAUH MANAKAH ANDA MELIHAT POTENSI SEBENAR XRP-RIPPLE ?

Selama dua minggu terakhir, Ripple melonjak hampir 300%. Ini mungkin setanding dengan pergerakan signifikan dalam mata wang kripto lain tetapi, yang mungkin tidak disedari oleh banyak orang, ianya sesuatu yang luar biasa bagi cryptocurrency yang mempunyai tahap permodalan seperti yang dimiliki oleh Ripple.

Sebagai perbandingan, Elon Musk – Doge Coin – melonjak kurang dari 200% dalam tempoh yang sama sebelum 16 April 2021. Walau bagaimanapun, permodalan Dogecoin hampir lima kali lebih rendah daripada Ripple, yang baru-baru ini mencecah $ 80b dan menjadikannya cryptocurrency terbesar ke-4 di dunia. Permodalan penting untuk mata wang kripto kerana, semakin banyak wang yang ada dalam cryptocurrency, semakin banyak penjual apabila harganya terlalu tinggi, sehingga memerlukan lebih banyak pembeli untuk mempertahankan harga.

Apa yang menyebabkan kenaikan Ripple yang belum pernah terjadi sebelumnya?

Seperti biasa di pasaran kewangan, berita menaikkan harganya. Selama dua minggu terakhir, sejak akhir bulan Mac 2021, Ripple mendapat banyak manfaat dari aliran berita positif dari pihak perundangan (tuntutannya dengan SEC dan keputusan pengadilan yang berkaitan), yang menyebabkan euforia di kalangan pelabur, menaikkan harganya ke paras tertinggi dengan intensiti yang jauh lebih besar daripada pergerakan serentak pada pesaingnya seperti Bitcoin atau Ethereum yang juga mencapai tahap tertinggi.

Sesetengah pihak mungkin akan mengkritik keadaan ini kerana, di zaman Internet, berita sering kali berlebihan dan mempengaruhi harga secara tidak adil, tetapi risiko itu sentiasa ada bahkan sebelum wujudnya pengaruh dari Internet. Sesungguhnya, tanpa aliran maklumat Internet akan lebih terpecah-pecah dan terdedah kepada manipulasi.

Walau bagaimanapun, dapat dikatakan bahawa akses kepada perdagangan – sekali lagi, berkat kepesatan teknologi Internet – jumlah audien yang lebih luas dari kalangan peniaga dan pelabur yang kurang ‘tech savy’ telah menyumbang kepada kenaikan harga Ripple yang luar biasa ini (dan yang terlalu banyak baru-baru ini). Ini mungkin betul hingga tahap tertentu, apalagi di mana pergerakan harga yang berdasarkan dorongan oleh berita yang datang dari topik perundangan yang ‘complicated’ yang jauh dari mudah difahami orang biasa.bahkan juga bagi mereka yang mempunyai kepakaran dalam kripto atau kewangan.

Ini mewujudkan persekitaran di mana mungkin semua yang dicapai dalam kenaikan harga itu akan hilang dengan cepat. “Mudah datang, senang pergi” seperti yang mereka katakan.

Apakah tuntutan SEC baru-baru ini terhadap Ripple Labs?

Ringkasnya, SEC berpendapat bahawa, daripada sejak penubuhannya, Ripple bukan cryptocurrency tetapi bentuk ‘securities’ yang seharusnya didaftarkan kepada pengawal selia kewangan daripada diedarkan secara bebas seperti Bitcoin atau Ethereum.

Tuntutan ini diikat oleh SEC kepada fakta bahawa, tidak seperti Bitcoin dan altcoin lain, Ripple telah dikeluarkan sebelum ini oleh syarikat cryptocurrency yang berkaitan – Ripple Labs – yang keuntungan utamanya berasal dari penjualan XRP yang diterimanya, secara percuma, , sebagai pencipta cryptocurrency. Ripple Labs mengawal sebahagian besar bekalan XRP, dalam perbezaan yang nyata dari cryptocurrency yang terdesentralisasi.

Skim ini diyakini oleh SEC serupa dengan skim di mana syarikat komersial mengeluarkan saham mereka yang mereka jual untuk menarik pelaburan. Lebih jauh diperdebatkan oleh SEC bahawa sebahagian besar dari apa yang dapat dilakukan oleh Ripple sebagai cryptocurrency dikembangkan dan / atau disokong oleh syarikat Ripple Labs, yang sekali lagi menyokong konsep XRP yang mewakili kuasa saham Ripple Labs.

Dalam tuntutannya, SEC menuduh bahawa semua penjualan Ripple selama 8 tahun terakhir sejak permulaan Ripple adalah penjualan sekuriti dan bukannya cryptocurrency.

Brad Garlinghouse dan Chris Larsen, pengasas bersama Ripple dan defendan bersama dengan Ripple Labs dalam tuntutan mahkamah SEC v Ripple

Pihak pembelaan Ripple Labs dan prinsipal mereka menegaskan bahawa adalah ia tidak dan tidak dapat mengetahui semua tentang operasi penjualan Ripple Labs telah dilakukan dengan XRP, sepanjang 8 tahun terakhir, berkaitan dengan securities yang memerlukan pendaftaran dengan SEC. Secara signifikan, Ripple Labs merujuk kepada beberapa komen SEC di media mengenai isu yang sama pada tahun-tahun sebelumnya, yang sebahagian besarnya menyokong kedudukan pihak pembelaan.

Mencetuskan gelombang euforia besar di pasar crypto, mahkamah menolak beberapa tindakan SEC yang bertujuan untuk menerima maklumat lebih lanjut dari Ripple Labs melalui perintah mahkamah dan, sebaliknya, telah menyokong beberapa tindakan tertentu oleh Ripple Labs terhadap mahkamah supaya maklumat tersebut dibekalkan oleh SEC sendiri. Ini telah menimbulkan kesan bahawa sungai telah mulai mengalir ke arah yang berlawanan: setelah mengadili proses pengadilan empat bulan yang lalu, sekarang SEC sendiri yang tunduk pada permohonan Ripple Labs untuk mendapatkan maklumat seolah-olah mereka sendiri telah tergugat.

Oleh itu, apa yang menjadi pertimbangan untuk mengejar pelaburan ini?

Nampaknya, pergerakan baru-baru ini telah disebabkan oleh euforia di pasaran, yang dipenuhi oleh ramai orang yang kurang memahami selok-belok masalah dan peraturan perundangan. Sebuah artikel terbaru di Forbes, contohnya yang menunjukkan kegagalan SEC, telah dijadikan rujukan oleh pembeli Ripple hari ini ketika mereka membuat keputusan pelaburan.

Apa yang ramai di antara mereka gagal untuk sedari adalah bahawa SEC telah pernah menang, sekurang-kurangnya, satu kes serupa baru-baru ini melawan TON – projek cryptocurrency Telegram, pesaing WhatsApp yang semakin meningkat, yang mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu yang serupa dengan apa yang dilakukan oleh Ripple Labs: untuk mengeluarkan cryptocurrency dan mengumpulkan pelaburan dalam bentuk wang fiat.

SEC telah memenangi kes itu, sebenarnya, membuatkan rancangan Telegram dan pengasasnya Mr Durov berantakan. Kisah indah mengenai cryptocurrency bergaya yang beredar di laman sesawang dan media sosial selama lebih dari satu tahun, telah menarik lebih dari $ 1b pelaburan swasta dari ramai pelabur di seluruh dunia, tetap kesudahannya tidak sampai ke mana-mana.

Di mana Telegram dan Ripple Labs bertindak untuk mendapatkan pelaburan – yang, dengan sendirinya, tidak ada salahnya, ia hanyalah projek mata wang kripto yang serupa dengan Facebook iaitu Libra Coin, dibangunkan dengan andaian pelaburan yang jauh lebih rendah dan minat yang lebih besar untuk memperluas ekosistem syarikat. Namun demikian, seperti TON, hal itu juga diganggu oleh Suruhasnjaya sekuriti di seluruh dunia, yang menyebabkan mereka pada akhirnya, menghentikan projek ini.

Kegagalan ini jelas menunjukkan bahawa, di dunia moden, tidak cukup untuk mengeluarkan cryptocurrency tanpa pemeriksaan mendalam mengenai sisi undang-undang berkenaan perkara tersebut. Apa yang membezakan Bitcoin dan altcoin dari Ripple adalah bahawa ia dimiliki dan dikendalikan bukannya oleh orang lain kecuali oleh masyarakat. Ripple Labs, dalam pembelaannya, menyatakan bahawa ini juga adalah perkara yang akan berlaku kepada Ripple sekiranya Ripple Labs hilang suatu hari nanti, tetapi pada saat ini Ripple Labs tidak akan hilang begitu sahaja – ia akan terus mendapat keuntungan daripada menjual Ripple, sebahagian besarnya yang mana ia dikawal sepanjang masa dan terus dilakukan, sama seperti sebuah syarikat mengawal saham mana yang ingin dikeluarkan.

Kedudukan Ripple Labs yang sebelumnya mempunyai kepercayaan bahawa XRP adalah tertakluk sebagai sebuah securities atau tidak mungkin telah mendapat simpati dari pemerhati yang wajar. Potensi risiko sebenar bagi pembeli XRP dalam situasi ini adalah bahawa ia tidak mengubah fakta undang-undang sama ada XRP adalah sebuah securities atau tidak. Satu-satunya perkara yang menjadi tumpuan ialah bagaimana XRP akan dikategorikan pada masa akan datang.

Oleh itu, persoalan utama adalah sama ada XRP adalah sebuah securities atau tidak. Sekiranya benar,implikasi undang-undang yang gagal disedari oleh pelabur adalah bahawa Ripple / XRP perlu dihapus dari semua pertukaran cryptocurrency AS serta merta, seperti rancangan TON sebelumnya untuk memasuki pasaran terbuka yang tidak ada di mana-mana. Tanpa sokongan dan minat pelabur runcit, harga XRP berisiko tinggi menjunam dengan ketara, apalagi setelah hampir empat kali ganda daripada permodalannya dalam beberapa minggu kebelakangan, yang tidak pernah dilihat sebelumnya untuk mata wang kripto dengan permodalan tersebut.

Sekiranya XRP didapati sebagai sebuah securities, adakah ini akan menjadi penghujung Ripple?

Sama seperti sesetengah pihak yang bimbang apabila salah satu cryptocurrency terkemuka meningkat tiga kali dalam harganya dalam masa tiga minggu, adalah tidak adil untuk mengatakan bahawa Ripple tidak mempunyai masa depan, setelah 8 tahun kerja gigih dimasukkan ke dalam projek itu oleh pengasasnya. Tidak dapat dielakkan bahawa Ripple mempunyai masa depan. Persoalannya adalah seberapa terang masa hadapan itu dan apakah itu dapat dilihat dengan jelas oleh situasi semasa, di mana XRP telah memperoleh lebih dari $ 50b dalam permodalan dalam masa dua minggu.

Walaupun akhirnya XRP dikategorikan oleh SEC sebagai sekuriti (yang tentunya dapat terjadi, seperti berikut dari kedudukannya sekarang), ia masih boleh diperdagangkan melalui jenis broker lain, sama seperti sekuriti lain. Angin kehilangan banyak pelaburan runcit dari peminat crypto dapat dikurangkan dengan pengembangannya yang bermakna fokus dari imej cryptocurrency khas dengan pendekatan komersial,korporat dan profesionalisme.

Ripple menjadi cryptocurrency yang dikendalikan oleh syarikat komersial tidaklah menjadikannya lebih buruk, ia hanya menjadikannya berbeza: akan lebih efisien untuk memunculkan banyak projek daripada yang dapat dilakukan dalam komuniti cryptocurrency terbuka seperti Bitcoin atau Ethereum; ia akan kurang power dalam mengembangkan skala produk yang lebih luas kerana bilangan developer dan tempat menarik yang semakin sedikit. Banyak yang akan bergantung pada bagaimana Ripple akan menempatkan dirinya dalam realiti baru yang mungkin akan berlaku ketika XRP menjadi sebuah securities sekiranya pengadilan undang-undang menganggapnya seperti itu.

Seperti yang berlaku sekarang, belum ada keputusan mahkamah.Ada kemungkinan Ripple akan didapati bukanlah sebuah securities, pada akhirnya. Akan tetapi, harus difahami, bahawa apa-apa keputusan pelaburan ke dalam harga XRP hari ini dengan anggapan bahawa SEC pasti akan kehilangan tuntutannya di mahkamah mungkin bakal menjadi kesilapan yang tragik kerana situasi terlalu optimis bagi pembeli XRP, apatah lagi ia dilakukan setelah viral tentang penggandaan harganya dalam beberapa minggu ini.

PENAFIAN UMUM

Segala informasi yang dikongsikan dalam artikel ini adalah berbentuk analisa.pendidikan dan ilmu mengenai bagaimana untuk melabur serta strategi yang anda boleh gunakan.

Maklumat yang terkandung dalam laman ini adalah berdasarkan kepada kajian dan penyelidikan penulis dan adalah idea dagangan dari kacamata penulis semata-mata.
Ia tidak melibatkan sebarang aktiviti mengumpul duit serta tidak memberitahu anda pelaburan atau sebarang bentuk kripto,matawang,sekuriti ,saham atau bon mana patut anda beli. Sebarang justifikasi tindakan atau keputusan anda untuk melabur adalah atas tanggungjawab dan keputusan anda sendiri.

Related posts

TUMPUAN PADA PAIR EUR/GBP MENJELANG 1 JANUARI 2021

Admin Mfm

HARGA MINYAK DIDAGANGKAN PADA PARAS $44.90 HARI INI DAN DIJANGKA AKAN STABIL PADA PARAS SEKITAR $40.00 – $45.00

Admin Mfm

MAJALAH FOREX MALAYSIA EDISI KE-33

NAJMULDIN BIN HAMZAH

Leave a Comment