fbpx
31.6 C
Kuala Lumpur
December 5, 2021
Editor's Picks MENARIK HARI INI!

Indonesia mempertimbangkan rancangan untuk mengenakan cukai keatas perdagangan kripto

Indonesia sedang mempertimbangkan rancangan untuk mengenakan cukai perdagangan kripto setelah peningkatan populariti kripto di kalangan pelabur tempatan, kata seorang pegawai cukai pada hari Selasa.

Indonesia sedang berusaha untuk mengumpulkan pendapatan negara di tengah-tengah pandemik koronavirus, walaubagaimanapun Neilmaldrin Noor, jurucakap pejabat lembaga hasil Indonesia, mengatakan skim cukai untuk kripto itu masih di tahap perbincangan.

“Penting untuk diketahui umum bahawa,jika ada keuntungan yang dihasilkan dari transaksi perdagangan kripto, keuntungan itu adalah perlu dikenakan cukai pendapatan,” kata Neilmaldrin.

“Oleh itu pembayar cukai yang menerima keuntungan dari perdagangan itu harus membayar cukai dan melaporkannya,” katanya.

Majoriti negara dengan ekonomi terbesar di Asia Tenggara melarang penggunaan cryptocurrency sebagai instrumen pembayaran tetapi membolehkan mereka diperdagangkan sebagai komoditi.

Indodax, platform pertukaran kripto yang mendakwa sebagai yang terbesar di Indonesia, mengatakan pada April jumlah ahli aktif di platformnya mencecah tiga juta ketika harga Bitcoin dan aset kripto lain mencapai paras tertinggi.

Jumlah ahli di Indodax meningkat dari sekitar 2.3 juta pada awal tahun ini.

Cryptocurrency telah meningkat dalam beberapa minggu kebelakangan ini dengan beberapa kripto yang lebih kecil seperti Dogecoin meningkat lebih dari 700% pada bulan lalu.

Lembaga Perkhidmatan Kewangan Indonesia telah memberi amaran kepada para pelabur agar tidak mengambil risiko melabur dalam cryptocurrency, dengan alasan ia tidak memiliki nilai yang mendasari dan harga sangat tidak stabil.

Related posts

Analisa Teknikal EurJpy 16 Sep 2021

Zulhilmi Md Diah

TESTIMONI JEROME POWELL JADI TUMPUAN HARI INI; US DOLLAR MENDATAR KETIKA INI

Admin Mfm

HOTEL ISTANA KUALA LUMPUR TUTUP OPERASI

Admin Mfm

Leave a Comment